Náš přístup
- Individuální pozornost jednotlivým účastníkům, skupiny maximálně o 12 lidech, průměrně 8 účastníků
- Interaktivní tréninkové metody
- Nácvik modelových situací se zpětnou vazbou od lektora a návrhy na další zlepšení
- Prakticky zaměřený program
Obsah
1. den
-
Stresory ve školství
- Uvědomit si, co je stres- Definovat stresory související:- Se systémem- S rodiči- S dětmi- S kolegy- S osobností učitele -
Individuální prožívání stresu
- Zmapování vlastní situace- Stres jako energie připravená k akci- Individuální projevy- Porozumění vlastní stresové reakci -
Jak se vypořádat se stresem
- Komunikační dovednosti potřebné pro aktivní přístup k práci a zvládání stresu- Zabránění hromadění stresu- Kontrola emocí -
Efektivní protistresové nástroje
- Asertivní NE- Zdravé životní návyky a aktivní odpočinek- Pozitivní postoj
-
Jak se uvolnit
- Tipy pro zvládání akutního stresu ve škole- Relaxační techniky (např. práce s dechem, svalová relaxace celého těla, pozitivní imaginace, nácvik sebevědomého postoje, uzemnění)- Humor
-
Syndrom vyhoření a efektivní obrana
- Definice pojmu- Vznik a příčiny syndromu vyhoření- Co syndrom způsobuje, jak ho poznáme, změny v chování- Jak se syndromem vyhoření nakládat a jak jej léčit
2. den
-
Syndrom vyhoření (vznik, příznaky, stádia, rizikové faktory)
- Co to je syndrom vyhoření, jak a proč vzniká- Signály upozorňující na riziko syndromu vyhoření- Příznaky syndromu vyhoření- V psychické oblasti- Ve fyzické oblasti- V sociální oblasti- Jak jsem na tom JÁ SÁM s vyhořením?- Stádia vyhoření- Rizikové faktory v osobnosti člověka -
Prevence (ochrana zdraví, vlastní inventura, pomoc, kazuiky, nácvik)
- Salutoprotektivní faktory- Vlastní salutoprotektivní prvky obsažené ve svém životním stylu- Sebereflexe vlastního pracovního nasazení- Desatero ochrany před syndromem vyhoření- Pomoc při syndromu vyhoření, prevence + náprava- Pomoc na úrovni organizace - supervize + podpora- Diskuse nad kazuistikami, konzultace vlastních případů