Nedostatek lidí je palčivý problém několika posledních let pro většinu firem. Jak zaujmout, získat nové a zároveň udržet motivované stávající zaměstnance napříč generacemi? Pro inspiraci do kina Atlas si přišlo více než 100 zástupců společností napříč obory. 4 top řečníci nabídli nejaktuálnější čísla z pracovního trhu, zkušenosti ze zaměstnávání mladých v retail gastro byznysu, s prací se značkou a generační výměnou v atraktivním prostředí letiště i specifika z neziskového sektoru. Program ZDE.
Video z akce ZDE.
Setkání zahájil TOMÁŠ DOMBROVSKÝ, analytik z LMC (video), který účastníky konference v číslech seznámil s aktuální situací a trendy na pracovním trhu. Hlavním motivem odchodu jsou stále peníze, mzda v ČR se pohybuje ve srovnání s EU stále výrazně nízko, zaostáváme i za Rumuny. Na trhu je 250 tis lidí, kteří chtějí pracovat na částečný úvazek, 97 % firem však preferuje plné úvazky. Více než třetina lidí je aktuálně ve své práci nespokojená a demotivovaná, připravená ke změně.
Hlavní zdroje frustrace a zároveň největší příležitosti ke zlepšení ve firmách jsou podle výzkumu: Odměňování – málo a nefér; Nedůvěra, způsob jednání s lidmi; Stagnace, nedostatečný rozvoj; Neztotožnění s vizí/vedením.
Tomášovo hlavní doporučení: věnujte se svým zaměstnancům – mluvte s nimi, naslouchejte, vzdělávejte, pečujte o ně, udělejte z nich ambasadory pro získání nováčků.
Dalším řečníkem byla JANA HALÍČEK, HR ředitelka pro střední Evropu společnosti Amrest (video). Přizvala také kolegyni Katku Krampera, HR manažerku pro značku KFC a zároveň osobní příklad člověka, který nastoupil do KFC v 15 letech brigádně jako student a dnes ve 23 letech vede svůj tým.
Třetina zaměstnanců je pod 18 let, průměrný věk ve firmě je 23 let. Firma sází na hodnoty, propracovaný kariérní růst a hlavně firemní kulturu. Nabízí mladým, co chtějí – rychlost, zapojení, zábavu a práci v jednom, to také potvrzuje jejich slogan „work hard, play hard“. Oživením byla i účast samotných mladých zaměstnanců. Adélka, která je tváří KFC a Matěj, barista ze Starbucks, trefně a vtipně okomentovali, proč v Amrestu pracují, a proč by ho doporučili svým kamarádům.
S kreativní skečnouting prezentací vystoupila JAROSLAVA RAISOVÁ, výkonná ředitelka HR, Letiště Praha (video). Na letišti pracují i celé rodiny po generace. Letectví zkrátka stále láká, pro mnohé je to srdcová záležitost. Ani atraktivní značka však již dnes nestačí. Paní Raisová představila mimo jiné konkrétní nástroje, které se na letišti daří uplatňovat. Je to mentoringový program pro řešení mezigeneračního konfliktu, samoučící a sebepodporující se skupiny, kde se podařilo snížení fluktuace z 80 na 20% a např. velmi odvážné samoplánování směn, které chtějí vyzkoušet a vyjít tak max. vstříc zaměstnancům. Letiště Praha se též ukázalo jako osvícený zaměstnavatel, protože jako jedna z mála firem dopřáli svým zaměstnancům na pozici parťáků tolik potřebné základní manažerské vzdělávání. Naše společnost POSITIVE již 3. rokem zajišťuje vzdělávání pro více než 100 lidí na těchto pozicích a firma nezapomíná ani na programy bonusové, které se zaměřují především na podporu zdravého životního stylu a práci s energií.
Právě těchto témat se dále v programu konference týkala i ochutnávka našich POSITIVE bonusových programů, které velmi zábavnou formou předvedli 2 z našich lektorů - Marie Skalská a Roman Vybíral.
Následně pokračoval ŠIMON PÁNEK, ředitel neziskové organizace Člověk v tísni (video). Velmi trefně s pregnantním vyjadřováním jemu vlastním dokázal pojmenovat důležité faktory firemní kultury, leadershipu a práce samotné, které mají u lidí odezvu – otevřenost, férovost, opravdovost, dobré vztahy, udělat chybu je normální, být součástí - spolutvořit, nebýt kolečko ve stroji, prostor pro autonomii, pokora a sebevědomí. Vše lze použít i v komerční sféře, protože všude je to o lidech, vztazích a jejich fungování.
Možnost doplnit a rozvést informace, které se nevešly do jednotlivých vstupů, měli řečníci při závěrečné moderované diskuzi.
Jaký je tedy závěr?
- Lidi na trhu jsou, je třeba jim vyjít vstříc např. flexibilními úvazky.
- Více než třetina aktuálně zaměstnaných je nespokojená a demotivovaná, připravená ke změně.
- V panickém boji o nováčky nezapomínejte na své stávající zaměstnance - mluvte s nimi, naslouchejte, vzdělávejte, pečujte o ně, udělejte z nich ambasadory pro získání nováčků.
- Když chcete získat mlaďase, mluvte s nimi jejich jazykem, spojte práci se zábavou. Pokud tak ale nefungujete a mlžíte jen při náboru, je to zbytečné, stejně vám odejdou.
- Nezapomínejte na starší a zkušené, nenechávejte je stranou, udělejte z nich mentory, podpořte jejich motivaci a zajištění předání know how.
- Kde to jde, dejte lidem prostor, smysl a přidejte peníze.
- Pracujte na dobré firemní kultuře, která nezapomíná na férovost, dobré vztahy, otevřenost.
Občerstvení na akci zajistili společnosti Wine Food Market, Café Atlas a KFC.
Máme pro Vás další zajímavé akce a semináře: